Na názvu knihy ZÁLEŽÍ (víc než na ceně)

Dobrý název knihy může znamenat rozdíl mezi bestsellerem a knihou, která stráví celý svůj život na pultu obchodu a do rukou čtenáře vůbec nedoputuje.
Název je to, co si lidé musí zapamatovat, když si chtějí knihu vyhledat. Je tím, co říkají, když knihu doporučují ostatním.
Jaký dát knize název je to nejdůležitější marketingové rozhodnutí, které autor činí, protože ačkoli dobrý název nemůže zajistit knize popularitu, špatný název může její prodejní potenciál zcela zničit.

Slyšeli jste někdy o nápoji Krating Daeng? Znáte jméno Siddhattha Gótama? Jedli jste někdy jang-tao?

Že ne? To si asi jenom myslíte… Neříkejte, že neznáte Red Bull ani Buddhu a nikdy jste nejedli kiwi!

Na názvu totiž záleží mnohem více, než si možná připouštíte. A týká se to i vaší knihy.

Málokdy narazím na článek, u něhož zalituji, že mne samotného nenapadl a již dávno jsem nějaký takový nevytvořil. Tento je z pera (nebo spíš klávesnice) Johna Matthewa Foxe, autora a zakladatele blogu Bookfox, který to dokázal vyjádřit mnohem lépe, než bych to v dohledné době dokázal já.

Článek mi pomáhala přeložit AI zvaná DeepL, ale přestože je dobrá, stejně mi dala jeho následná úprava stejné množství práce jako články, které píšu sám, protože je to téma velmi citlivé na správný překlad. Kdybyste si i přesto chtěli přečíst jeho originál, najdete ho zde: How to create good book titles.

kniha

BookFox:

Dobrý název knihy může znamenat rozdíl mezi bestsellerem a knihou, která stráví celý svůj život na pultu obchodu a do rukou čtenáře vůbec nedoputuje. Nevěříte-li, přečtěte si knihu Prvních sto milionů od editora E. Haldemana-Juliuse. Vysvětluje, že změna pouhého názvu knihy dokáže knihu vystřelit z prodejů 6 000 výtisků ročně na 50 000. 

Název je to, co si lidé zapamatují, když si jdou knihu vyhledat. Je tím, co říkají, když knihu doporučují ostatním. Jaký dát knize název je zkrátka to nejdůležitější marketingové rozhodnutí, které autor činí, protože ačkoli dobrý název nemůže zajistit knize popularitu, špatný název může zcela zničit její prodejní potenciál. 

Obálka knihy je samozřejmě velmi důležitá a je tím prvním, co potenciálního čtenáře upoutá; ale jsou knihy, u kterých si čtenáři po spatření názvu řeknou: „Hmm, tak to zní zajímavě,“ a knihu vezmou do ruky. 

A o to nám jde. Designéři obálek a nakladatelé mohou rozhodnout o výtvarné stránce, ale za název své knihy jste zodpovědni vy – a v případě knihy vydávané vlastním nákladem to platí dvojnásob. 

Dobrý název knihy je: 

  • Jedinečný

Jedinečný název zachycuje podstatu knihy, pokud možno vytyčuje zcela nové území v oblasti pojmenovávání knih a vyvolává zvědavost. Když ho uslyší či přečte, měl by člověk získat představu, o čem vaše kniha je, aniž by věděl, co je skutečně uvnitř. Příklad: Les rukou a zubů. Slyšeli jste někdy o takové knize? A nechcete se dozvědět víc?

  • Upoutá pozornost čtenáře 

Vemte si třeba knihu Davea Eggera You Shall Know Our Velocity (Pocítíte naši rychlost). Cítíte, kolik je v něm energie?

Představte si čtenáře, který v knihkupectví prochází mezi stovkami knih: Jak může váš titul vyniknout mezi ostatními a vyvolat zvědavost?

  • Snadno zapamatovatelný

Jedinečné tituly, které upoutají pozornost čtenáře, by měly být také snadno zapamatovatelné. 

Nejsnáze zapamatovatelné názvy jsou příjemné pro ucho, krátké a jedinečné. Pýcha a předsudek je dobrým příkladem. Špatným příkladem je třeba Pak jsme přišli na konec od Joshuy Ferrise. Ten titul si nikdo nepamatoval. Lidé přicházeli do knihkupectví a žádali „The Office Book“.

  • Snadno vyslovitelný 

Dobrý název se snadno vyslovuje (potom je i snadno zapamatovatelný), aby čtenáři nekomplikoval o vaší knize mluvit. Je to spíše filmový příklad než kniha, ale slyšeli jste o katastrofě dua Jennifer Lopez/Ben Affleck, kterou byl film Gigli? Mohl by to být nejlepší film na světě a stejně by propadl, protože nikdo neví, jak to vyslovit (v angličtině – pozn. JN).

  • Nezaměnitelný s jinými tituly

V roce 2015 dostaly dvě knihy velmi podobné názvy: Girl on a TrainThe Girl on the Train (Dívka ve vlaku). Druhá jmenovaná kniha byla bestsellerem. První ne, ale získala spoustu prodejů jednoduše díky zmatení zájemců o ten druhý titul. 

Měli byste vybrat titul, který je jedinečný. Objevitelnost je velký problém, zvláště pro autory, kteří publikují vlastním nákladem. Chcete, aby lidé našli vaši knihu, a ne knihu, jejíž titul jen tak zní.

Váš titul nemusí obsahovat všechny tyto vlastnosti, ale měl by být alespoň kombinací dvou nebo tří. 

kniha

Názvy knih literatury faktu

Názvy knih populárně-naučné literatury by měly směřovat přímo k podstatě obsahu (to se týká i příspěvků na blogu, článků atd.). Pokud někomu řeknete název své knihy literatury faktu a on se musí ptát, o čem je, pravděpodobně budete muset název změnit. 

Pokud máte skvělý poutavý název, který ale nejde úplně k věci, zvažte podtitul. 

Deskriptivnost je u děl literatury faktu nejdůležitější vlastností „dobrého názvu“. Klíčová slova jsou zásadní. Chcete, aby vaše kniha vyskočila hned, jakmile někdo zadá do vyhledavače svůj problém. Pokud chcete někomu poradit, jak osázet zahradu, zvažte, zda svou knihu nenazvat „Jak osázet zahradu“.

Ověřte si, zda vámi zvolený název není již používán, protože to může způsobit zbytečný zmatek a konkurenci. Nepřekvapilo by mě, kdyby byl název „Jak osázet zahradu“ již obsazen, takže v takovém případě zvažte přidání nebo posunutí slov (co takhle „užitkovou“, „okrasnou“ či „zenovou“ zahradu? – pozn. JN). Zde by se též dalo uvažovat o podtitulu. 

Příklady:  
Nejlepší způsob, jak osázet zahradu
Jednoduché a snadné zahradničení 
6 kroků k dokonalé zahradě 
Rady pro zahradničení 
Dokonalá úroda: Průvodce krok za krokem, jak získat dokonalou užitkovou zahradu

Vytvořit jedinečný název, aniž by se zhoršila jeho dohledatelnost, je pravděpodobně jedna z nejlepších věcí, které může autor literatury faktu udělat. Dale Carnegie toho dosáhl svým bestsellerem Jak získávat přátele a působit na lidi. Tento titul je mnohem méně nudný než Jak být vůdcem

kniha

Titulování beletrie (romány a povídky)

Beletrie se od literatury faktu liší tím, že názvy by měly jen zřídka směřovat přímo k věci. Místo toho by měly být spíš tajemné, provokovat k zamyšlení a vyvolávat zvědavost. 

Název beletrie by měl vést čtenáře k tomu, aby vaši knihu vzal do ruky ne proto, že potřebuje řešení nějakého problému nebo informace o nějaké záležitosti, ale protože vzbudí jeho zvědavost. Zda si ji koupí, nebo ne, záleží na anotaci, ale název je to, co provokuje k jejímu přečtení. 

Tituly mají různé podoby a formy. 

Jednotlivá slova: 
Vytrvalost 
Pokání 
Allegiant 
Nevermore 
Boneshaker

Poezie:
Hvězdy nám nepřály 
Pro koho zvoní zvony 

Slavné výroky: 
Zpěvy: Svoboda nebo smrt 
Dvojí nebezpečí 
Dokud nás smrt nerozdělí 

Citáty z knihy: 
Jako zabít ptáčka
Gone With the Wind (v čj Jih proti Severu)
Lidská monstra 
Jejich oči se dívaly na Boha

Slovní hříčky: 
O myších a lidech 
Pýcha a předsudek 
Dobývám hrad 
Sally po Salovi 

Protikladné předměty:
Válka a mír 
Láska a nenávist  
Andělé a démoni

Příkladů jsou stovky. Stačí se podívat na svou oblíbenou knihu a zeptat se sami sebe, proč zní právě tento název zajímavě. A pak se zamyslete nad tím, jak na to autor mohl přijít a zkuste použít stejnou techniku. 

kniha

Jak vymyslet název

1. Brainstorming

Jste autor. Jste svým vlastním nejlepším zdrojem kreativity.

Vaše nejlepší nápady pochází z vašeho jedinečného mozku, tak jej využijte. Sedněte si a sepište všechny zajímavé názvy, které vás napadnou. Zeptejte se sami sebe, o čem vaše kniha skutečně je a odpovězte si třemi nebo čtyřmi slovy. 

Použijte verše poezie. Použijte texty písní. Použijte citáty z vlastní knihy. (Nebo ze vtipu, jako u mé první knihy Drž hubu a pádluj – pozn. JN). Vyhledejte si generátory názvů, a i když nemusíte použít přesný název, můžete se inspirovat kombinací různých slov a podobně. Zde je seznam nejlepších generátorů názvů (v angličtině – poznámka JN) uspořádaných podle žánrů. Zeptejte se na nápady svých přátel a rodiny. Využijte všechny dostupné zdroje (včetně AI – poznámka JN).

2. Všechny si je zapište

Dělejte to několik dní nebo dokud vaše banka kreativity úplně nevyschne (s AI nemůže vyschnout nikdy – pozn. JN). Pak se k nim vraťte a vyberte z nich deset nejlepších.

3. Snižte počet na pět

Použijte požadavky uvedené v první části článku, „Dobrý název knihy“: Je chytlavý? Zapamatovatelný? Snadno vyhledatelný na internetu? 

4. Nechte vybrat cílovku

V tomto bodě máte dvě možnosti: Buď se můžete začít ptát ostatních, který název je podle nich nejlepší – nejlepší je použít nezaujatý průzkum u lidí, které příliš neznáte a kteří patří k vaší cílové skupině. Nebo můžete všechno škrtnout a znovu projít kroky 1 až 3. 

kniha

Pravidla

Pravidla, která je třeba si zapamatovat:

Nepoužívejte identické názvy.

Ačkoli názvy nelze chránit autorskými právy, pravidla pro používání stejných názvů platí téměř všude – nedoporučuje se. Nepojmenovávejte svou knihu Bible svatá, Harry Potter ani Pán prstenů v naději, že tím klamavě zaujmete čtenáře (ale existují knihy Travel bible či Satanská bible – pozn. JN).

Pokud čtenář narazí na vaši knihu při hledání jiné knihy s totožným názvem, představte si, jak se může rozčílit a co to může znamenat pro pověst vaší knihy… Možná ani nemáte v úmyslu název kopírovat. Právě proto je průzkum tak důležitý: protože i když druhá, stejně pojmenovaná kniha není slavná, stejný název poškodí vaši dohledatelnost.

Držte se svého žánru.

Kniha s názvem Záhada tvé blondýnky je vhodná pro detektivku – ne pro thriller. Stejně tak Ďáblův les není vhodný název pro romantický román. Opět si udělejte průzkum. (Já vím. Je to mnohem víc práce než jen napsat pár slov na obálku svého díla…) Najděte si úspěšné knihy ve svém žánru a podívejte se, jak se jmenují.

Nepoužívejte hanlivé výrazy.

Možná si myslíte, že přidáním nějakého explicitního výrazu do názvu knihy přidáte na šokujícnosti a lépe upoutáte pozornost. Pozornost lidí to jistě upoutat může, ale nemusí to být ta pozornost, kterou chcete. Mnoha lidem je tento druh jazyka nepříjemný a vaší knize se budou vyhýbat právě z tohoto důvodu. Knihy s takovými názvy pravděpodobně nebudou doporučovány tak často, protože čtenáři možná nebudou chtít vyslovit tato slova nahlas, přiznat, že takovou knihu čtou, nebo se budou muset pouštět do podrobného vysvětlování, proč takovou knihu vůbec četli (opět nemohu nezmínit Drž hubu a pádluj; pro tu to neplatí, protože cílovka – vodáci – je s tímto názvem naprosto „v pohodě“ – pozn. JN).

Vyhněte se titulům s negativní tematikou.

Názvy jako např: Proč je otroctví nezbytné, Rasismus je dobrá věcJak mě vražda mých dětí osvobodila, jsou ze zřejmých důvodů příklady otřesných názvů (naproti tomu název Noci mojí smrti vztahuje negativní tematiku – smrt – k autorce, což spíše vzbuzuje zvědavost – pozn. JN).

kniha

Příklady

Sestavil jsem (= John Matthew Fox) seznam názvů, které jsem v průběhu let vymyslel za použití stejných rad a pravidel, které jsem poskytl vám (někdy zajímavý název dokonce inspiruje autora, aby na jeho základě něco napsal!) Klidně je použijte, ale dejte mi vědět, protože budu rád, když zjistím, jestli vám některý z mých nápadů pomohl.

Seznam skvělých originálních titulů (vyhodil jsem pár příliš těžce přeložitelných a sám se pokusil přeložit jen ty špatně znějící – pozn. JN):

Hvězdy dnes večer 
Průvodce zdvořilým zlodějstvím 
Popel, popel, všichni padáme dolů 
Temné dny pod černým sluncem 
Temnota padá 
Roztříštěné kousky 
Odhalení 
Vzpomeň si na mě 
Zvuk světla
Resonance 
Asterismus 
Do propasti
Ohnivý tanec
Králové stáří
Vypálený
Cikáni, tuláci a zloději 
Některé noční můry jsou krásné 
Ohnivé stěny 
Slušný vrah 
Větrný běžec 
Odpadlík 
Prchavý
Zimní archa 
Večerníček
Krvavé růže 
Hrající si s démony
Zimní příliv
Přítel smrti 
Dvě cesty 
Karmínové nebe 
Smaragdový sen 
Popel a sníh 
Krvavý měsíc 
Posledních sto šancí 
Nebeští démoni a pozemští andělé 
Hvězdy mají oči 
Dvacet jedna 
Slyšel jsem to kdysi dávno 
Zlatá dívka 
Proč řekla ano 
Z popela povstaneme 

Netuším, zda některý z těchto titulů již byl použit. Doufám, že ne, ale pro jistotu si je zkuste nejdříve vyhledat, než některý použijete!

kniha

Dovětek

Tolik Foxův článek. Ale neodpustím si doplnění z našeho domácího českého prostředí a trochu statistiky z nakladatelství KLIKA:

Rekord více než 100 ks prodaných přes distribuci za jediný měsíc pokořila jediná kniha z více než tří set, které jsem vydal (nepočítám-li svou Drž hubu a pádluj, která pokořila v r. 2011 téměř 700 ks za jediný měsíc): Noci mojí smrti, která z nich má zároveň i druhou nejvyšší DPC – 620 Kč.

Dobře se prodávaly i knihy s názvy Nejdelší cesta domů, Všichni psi mého života, Stopou toulavou (kterou ale ilustroval slavný Miki Ryvola, což mělo jistě velký, ne-li stěžejní podíl), Vydej si vlastní knihu (zde míním prodeje přes vlastní e-shop, nikoli přes distribuci, a více prodejů má e-kniha za stovku), Zvyknout si na Korfu, Dlouhej špacír, Posvátná sexualita, Vlaková loupež po česku, Veterinářem pod Jižním křížem nebo Zpověď Bodyguarda

A na závěr vám dám dárek: Výsledek mého letošního intenzivního trénování AI, aby za nás dokázala udělat maximum činností spojených s knihou: najít „bolest“, kterou kniha řeší a na základě ní ideální cílovou skupinu, napsat prodejní anotaci nebo třeba vymyslet název a motiv na obálku.

Všechny tyto „prompty“ nově najdete v mém prémiovém kurzu Kniha jako víno (prodejní stránku jsem ještě nestihl aktualizovat). Díky nim už nebudete muset dělat nic jiného, než jediné dvě věci, které za vás nikdo neudělá – psát a propagovat své knihy (na to druhé najdete podrobný návod ve stejném kurzu, stejně jako na autorské opravy, anotaci či obálku).

Myslíte-li si, že nejste kreativní (což je blbost, protože dokážete napsat knihu), nebo ne dostatečně, že vám nejdou ultrakrátké útvary, nebo prostě jen chcete návrhy i od někoho (něčeho) jiného, připravte si synopsi své knihy, otevřete si Chat GPT (nebo jinou AI jako HyperWrite) a do ní zadejte následující příkaz (je v defaultním jazyce AI, angličtině, aby mu AI lépe rozuměla):

Act as a book title generator. Take the book synopsis provided and suggest a 20 creative and memorable titles that captures the essence of the book, using max. 3 words in each. Provide your answer in the Czech language. Information about a book:
[synopse knihy v češtině]

Změnil tento článek vaši představu o tom, jak se bude vaše kniha jmenovat? Napište mi o tom do komentářů!

Chystáte se vydat svou první knihu vlastním nákladem?
A už máte alespoň základní autorské vzdělání, abyste ji dokázali dostat k lidem?

Nebuďte na to sami!
Připojte se do facebookové skupiny Jak si vydat knihu, a jak ji i prodat

Hledáte nakladatelství s nejlepšími podmínkami? Dívali jste se už na nakl. KLIKA?

Přejít na kompletní obsah blogu

Jiří Nosek
průvodce autorů českým knižním bludištěm
o blogu a mé cestě k autorskému vzdělávání
Komentáře
  1. Adhara napsal:

    „Změnil tento článek vaši představu o tom, jak se bude vaše kniha jmenovat?“
    Nezmenil. 🙂 Názov mi napadá vo veľmi skorých štádiách tvorby knihy a zvyčajne je fixný. Je taký výstižný, že ma sám podnecuje k ďalšej tvorbe. Napriek tomu mi v troch prípadoch (z 32 mojich beletristických diel) napadol ešte druhý možný, respektíve tretí, ešte výstižnejší názov a došlo k jeho zmene. Ale že by som u dokončenej knihy stále márne tápala po tom, ako sa má volať, a používala takéto postupy? To si neviem ani predstaviť.

  2. Jiří Nosek napsal:

    Nejde o to, v které fázi se název vymyslí. Jde o to, aby byl zajímavý atd.
    Například v Klice vyšla kniha s názvem „Můj přítel Neil“. Autorce jsem to rozmlouval, ale měla v tom jasno. Prodeje ukázaly, že to zřejmě dobrý nápad nebyl…
    Naproti tomu „Noci mojí smrti“ se měly původně jmenovat „Kniha kouzel a zázraků“, což se mi autorce rozmluvit podařilo. Naštěstí… Pro knihu o překonání akutní leukémie to opravdu nebyla dobrá volba. A změnili jsme to až během samotného vydávání.

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *